3 May 2011

Как да се възползваме от Закона за защита на потребителите?

Наясно ли са потребителите с правата си и законите, засягащи покупко-продажбата
на стоки?




В „Постановление 1979 за покупко-продажби на стоки” с последни допълнения и
приложения – “The Sale of Goods Act 1979” (as amended) e заложена закрилата на
потребителя. То определя условията и състоянието на стоките преди да бъдат
пуснати в търговската мрежа.

Стоките трябва да отговарят на следните условия:
- При продажба да отговарят на описанието в рекламите и всяко друго словесно
описание от страна на търговеца
- Да бъдат в добро качество – да нямат дефекти. Да не създават проблеми по време
на използването им. Продуктите трябва да имат съответната годност и да могат да
се използват сравнително дълго време. Ако закупите продукт с дефект, но сте били
предварително уведомен от търговеца за него, то нямате право да предявявате
каквито и да било претенции след продажбата.
- Да са годни и пригодени за целта, за която са предназначени. Също така трябва да
отговаря и на предназначенията, за които се получили уверение от продавача.

Ако стоката не отговаря на тези условия, сте в законното си право да я върнете, като сумата, която сте платили трябва да ви бъде възстановена в пълен размер. В случай, че се наложи за същата стока да похарчите повече пари на друг място, то имате право на компенсация, която би ви покрила допълнителните разходи при покупка на същата стока от друг търговец.
Но стоката трябва да бъде върната в определен срок от време след закупуването й, за да можете да получите 100% от сумата. Това обаче не значи, че нямата право на компенсация след определен срок, просто няма да получите пълната сума. Но производителят или търговецът е длъжен да ремонтира или замени стоката за негова сметка. При положение, че дефектът не може да бъде отстранен и стоката не е напълно изправна, то тогава имате право на отстъпка от цената или връщане на стоката срещу получаване на стойността в намален размер ( важи и за износени дрехи).
Постановлението от 1979 взема отношение и при покупко-продажби на стоки от втора употреба. При покупки от частен характер, сумата се възстановява на 100% само когато стоката не отговаря на описанието. Когато дадена стока с обявен срок на годност шест месеца не остане годна до края на упоменатия период, то се приема, че тя отговаря на условията, при които е била продадена, освен ако търговецът не успее да докаже противното. Отговорността по доказване наличието на съществуващ проблем по време на покупката, пада върху потребителя. То обаче е изключително трудно, ако сте ползвали продукта твърде дълго време.
Потребителят има 6 години срок от датата на закупуване на продукта, в които може да предявява претенции за компенсация. След този срок няма, каквито и да било права да предявява претенции за компенсация, дори и при възникване на проблем. При предявяване на иск за компенсация в следствие на възникнала злополука или причинена травма от закупен дефектен продукт, срокът също е 6 години. Важното в случая е, че е необходимо да се докаже, че дефектът е съществувал при закупуването на стоката, а не е възникнал в последствие.

Шукрие Хабил, LLB (Hons)
Адвокатска Кантора Левенес

No comments:

Post a Comment