3 May 2011

10 + 1 съвета към бъдещия наемател



Проверете дали вашия агент е член на ARLA – Асоциацията на агентите за отдаване
на имоти под наем. Освен че фирмите, които членуват се подчиняват на Код за
практикуване, в техните офиси има поне по един служител, който да има необходимата квалификация. Регистрацията на агентите близо до вас можете да проверите тук: www.arla.co.uk.
Прочетете всички документи преди да подпишете – документи като договора за
наем трябва да се прочетат преди да се подпишат. Никога не подписвайте нещо, което не разбирате. Винаги задавайте въпроси или потърсете съвет.
Не поддържайте очаквания за правата и задълженията си – ако не знаете какви са
правата и задълженията ви в някаква ситуация винаги търсете съвет, комуникирайте, търсете разяснение.
Потвърдете важните неща писмено и пазете копие.
Винаги проверявайте с хазяина си застраховката на имота – застраховането на
имота е негово задължение, като минималната застраховка е данък сгради. Вие можете да вземете отделна застраховка, която да покрива покъщнината ви и личните ви вещи.
Добре е да полуите копие от застраховката на имота при постъпване.
Инвенторен лист – съществен документ, който се изготвя в началото на всеки наем.
Добре изготвен документ съдържа информацията за състоянието на вещите и мебелите в наличност, както и за състоянието на самия имот. Обикновено разходите се разделят между наемателя и наемодателя. Такъв лист е нужен за да се защитят интересите на двете страни.
Договор за наем – договорът за наем е задължителен за наемодател и наемателя и
излага правните и договорни отношения между двете страни. Той трябва да бъде
написан на обикновен и книжовен език (без излишен жаргон!) и неговите условия
трябва да са равнопоставени и балансирани и не трябва да бъдат подвеждащи относно правните задължения и отговорности.
Аssured shorthold tenancy – най-разпространената форма на договор за наем. Регулира се под 1988 Housing Act (amended 1996). Този договор предлага най-добри възможности за преговаряне на условията, бързи възможности за прекратяване на договора от двете страни и ускорена процедура за евакуиране на наемателя ако той откаже да освободи имота.
Joint and several – имайте предвид, че в имот където има повече от един наемател,
всички наематели са отговорни заедно и поотделно за поддържането на имота,
плащането на сметките и на наема. Ако примерно в документа за плащането на Council Tax фигурира името само на един от наемателите, останалите нямат правото да откажат в даден момент плащането на тази такса, ако са регистрирани по договор като живеещи на този адрес .
Депозит –нормална практика е да се изисква депозит в размер на 6 седмици наем като гаранция за спазване задълженията на наемателя по договора. Проверете дали агента ви е член на Tenancy Deposit Scheme, където в случай на спор депозита се държи от независима страна.
Разходите на агента – разходите по намиране на наематели се поемат от наемодателя.
Ако агентът търси заплащане за допълнителни услуги, като изготвяне на инвенторен лист, взимане на референци и т.н., той трябва да представи ценови лист, който да включва и финансови задължения, които могат да възникнат в бъдеще.

Елена Тодорова, Triple Marketing Ltd, elena@indexfs.co.uk

No comments:

Post a Comment